6 EKİM 2012
Diyarbakır Sümerpark, Resepsiyon Salonu
Diyarbakır Siyasal ve Sosyal Araştırmalar Enstitüsü (DİSA), Ekim 2010’da yayımladığı Dil Yarası: Türkiye’de Eğitimde Anadilinin Kullanılmaması Sorunu ve Kürt Öğrencilerin Deneyimleri başlıklı kitabıyla Türkiye’de yürütülmekte olan anadili tartışmalarına önemli bir katkı sağladı.
DİSA olarak Dil Yarası’nın açtığı bu yolda, kamuoyunda ve akademik çevrelerdeki tartışmaları beslemek ve farkındalık yaratmak amacıyla Kasım 2010’da “Eğitimde Anadili ve Çiftdillilik ile İlgili Farkındalığı Artırma” başlıklı yeni bir projeye başladık.
Bu proje kapsamında Önce Anadili başlıklı Kürtçe-Türkçe çiftdilli bir broşür serisi yayımladık. Ayrıca toplumsal cinsiyet ve anadili ilişkisi bağlamında yeni bir bakış açısı sunan Toplumsal Cinsiyet, Eğitim ve Anadili ile yapmış olduğumuz çalıştay dizisinin somut bir ürünü ve Türkiye’de Kürt öğrencilerin farklı ihtiyaçlarına cevap verebilecek bir öneri olarak Anadili Temelli Çokdilli ve Çokdiyalektli Dinamik Eğitim: Kürt Öğrencilerin Eğitiminde Kullanılabilecek Modeller başlıklı iki analiz raporu da projenin önemli birer parçasını oluşturmaktadır.
6 Ekim 2012 tarihinde, Diyarbakır’da, yukarıda saydığımız yayınları kamuoyu ile paylaşacağımız toplantıda ve ardından AKP, CHP ve BDP’den milletvekillerinin kendi partilerinin anadili programlarını tartışmaya açacakları oturumda sizleri de aramızda görmekten mutluluk duyarız.
Program
13.00 – 14.00 Kayıt
14.00 – 14.15 Açılış Konuşması
DİSA- Necdet İpekyüz
14.15 – 15.00 Proje Çıktılarının Tanıtımı
Vahap Coşkun (Dicle Üniversitesi)
Şerif Derince (Boğaziçi Üniversitesi)
15.00 – 15.30 Soru – Cevap
15.30 – 15.45 Kahve Arası
15.45 – 16.30 Anadili Politikaları
Moderasyon:
Şemsa Özar (Boğaziçi Üniversitesi)
Konuşmacılar:
Galip Ensarioğlu (AKP)
Atilla Kart (CHP) teyit bekleniyor
Altan Tan (BDP)
16.30 – 17.00 Tartışma/Değerlendirme
Berî Her Tıştî Zımanê Dayıkê
Zimanê Dayikê û Pirzimanî di Perwerdehiyê de
6 COTMEH 2012, 13.00
Diyarbekir Sümerpark, Salona Resepsiyonê
Enstîtuya Diyarbekirê bo Lêkolînên Siyasî û Civakî (DİSA), ser nîqaşên derheqê zimanê dayikê de li Tirkiyê zêde kir bi pirtûka xwe ya Kula Ziman: Kêşeya Bikarneanîna Zimanê Zikmakî di Perwerdeyê de û Serhatiyên Xwendekarên Kurd li Tirkiyeyê.
Wek DİSA, ser riya Kula Ziman bi mebesta geşkirina nîqaşên nav gel û derdorên akademîk de û her wiha bilindkirina hişmendiya ser vê mijarê, me dest bi bernameyeke nû kir di Çiriya Paşîn a sala 2010ê de bi serenava Bilindkirina Hişmendiyê derheqê Zimanê Dayikê û Duzimanî di Perwerdehiyê de.
Di nav vê bernameyê de, me çar belavokên duzimanî bi kurmancî-tirkî bi navê Berî Her Tiştî Zimanê Dayikê amade kirin û weşandin. Her wiha me du raport amade kirin di nav çarçoveya vê bernameyê de. Yek ji van bi serenavê Zayenda Civakî, Perwerdehî û Zimanê Dayikê derket ku derheqê pêwendiya zayenda civakî û zimanê dayikê de nêrîneke nû pêşkêş dike. Ya din jî, wek encama rêzekomxebatên me bi mamosteyan re lidarxistî, bi serenavê Perwerdehiya Dînamîk a Pirzimanî û Pirzaravayî li ser Bingehê Zimanê Dayikê: Modelên Perwerdehiyê bo Xwendekarên Kurd derket wek pêşniyareke ku dikare bibe bersiv bo taybetî û pêdiviyên cuda yên xwendekarên kurd li Tirkiyeyê.
Em ê gelek kêfxweş bibin bi dîtina we di civîna me de ku em ê ewil weşanên navborî bi gel re parve bikin û paşî jî dê wekîlên AKP, CHP û BDP ku sê partî ne di Komisyona Qanûnan Bingehîn de cih digirin bernameyên partiyên xwe derheqê zimanê dayikê de vekin nîqaşê.