Demiryolu çalışanları sendikal ayrımcılığa, hak ihlallerine ve kadınlara ayrımcılığa karşı yürüyecek. Kadın çalışanlar, yakın zamana kadar ofis dışı işler için "erkek olma" şartı olduğunu, şimdi bu kriter kalkmış olsa da kurumun kadın istihdamında kolaylaştırıcı bir rol oynamadığını söylüyor.
Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) demiryolu işçileri 11 Mayıs'ta farklı illerden Ankara'ya bir yürüyüş düzenliyor.
Demiryolu işçileri, sendikal ayrımcılığa, siyasi kadrolaşmaya, hak ihlallerine ve kadınlara yönelik ayrımcılığa karşı Kapıkule (Edirne), Gaziantep, Basmane (İzmir), Kars, Samsun ve Diyarbakır garlarından Ankara'daki Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Müdürlüğü (TCDD) önüne yürüyecek.
BTS Kadın Genel Sektereteri Alev Emre "kadınlara karşı ayrımcılık uygulamalarının aslında tüm kurumlarda varolduğunu, ancak demiryollarının daha erkek egemen bir kurum" olduğunu söylüyor, "bu kurumların hiçbirinde üst düzeylerde çalışan bir kadın göremezsiniz".
Faal personele "erkek olma şartı"
Sendikalı olmadığı için ismini vermek istemeyen bir kadın demiryolları çalışanı, eskiden ofis dışı pozisyonlarda çalışabilmek için "erkek olma" şartı olduğunu, yakın zamanda bu şart kaldırılmış olsa da uygulamanın değişmediğini anlatıyor.
* Demiryolları erkek ağırlıklı bir sektör. Çok fazla kadın çalışmıyor.
* Yakın zamana kadar masa başı işleri dışında pozisyonlarda çalışmak için erkek olma şartı vardı. Örneğin makinist olmak için birinci şart "erkek olmak", diğer kriterler bunun ardından geliyor.
* Son süreçte "erkek olma" şartını kaldırdılar. Bu olumlu bir adım ama kadınlar sınavları geçip işe başvurduğunda bu sefer kurum kadınların önünü kesecek uygulamalar koyuyor. 'Vardiyası var, çalışma şartları zor, orada hep erkekler var' diyerek kadınları ofis pozisyonlarına yönlendiriyorlar.
* Faal personel olarak çalışmaya son süreçte başlayan kadın arkadaşlarımız var. İstanbul'da ve Ankara'da ikişer tane kadın makinist kadın arkadaşımız var. Ama bunu kendi çabalarıyla başarıyorlar, sistem bunu kolaylaştırıcı hiçbir şey yapmıyor.
* Kadınların demiryollarında ofis dışı çalışma ortamına girebilmesi için işletmesel düzenlemeler gerekiyor. Erkek ağırlıklı bir çalışma ortamı var ve kadınlar için gece kalınacak yerler, soyunma odaları gibi şeyler gerekiyor.
* Bu düzenlemeleri yapmak kurumun görevi. Bu düzenlemeleri yapmak istemediği için kadınları ofis dışında işlerde çalıştırmıyorlar. Ama kadınlar zorlayınca kurum bu düzenlemeleri yapmak zorunda kalıyorlar, ya da kalacaklar.
Sorunlar sendikal ayrımcılık kaynaklı
Emre, "demiryollarında kadınlara yönelik ayrımcılık sürerken, kurum içinde kadın-erkek herkesi etkileyen sorunlar da var" diyor. Kurumda karşılaşılan sorunların çoğunun sendikal ayrımcılıklardan kaynaklandığını ifade ediyor.
* Ayrımcılık ilk etapta sendikal bir boyutta yaşanıyor.
* BTS bu sektörde kurulan ilk sendika. Ancak yeni yönetimler geldikçe kendi sendikalarını kurdular. Ulaşım-Sen milliyetçi eğilimleri olan, Memur-Sen ise hükümete yakın bir sendika. Bunlar o dönem siyasete hizmet eden sendikalardı, hala da öyle.
* Sendikalar insanlara ünvan, lojman sözü vererek üye yapmaya çalışıyor. Ama sendikanın işi kişisel ilişkiler üzerinden ayrım yapmak değil.
* Disiplin kurulu kararlarlarında, eğitimlerde, lojman konusunda, ünvanlar verilirken çalışanların hangi sendikaya üye olduğuna bakılarak karar veriliyor ve bu çok sık yaşanan bir durum.
* Demiryolu çalışanları permi haklarını geri istiyorlar. Eskiden senede iki kez ücretsiz seyahat hakkına sahipti. İzne çıkıldığında bu çok
* Fazla mesai adı altında esnek çalıştırma söz konusu. Esnek ve kuralsız çalışmaya son verilmesini istiyoruz.
* İş güvenliği ve işçi sağlığına yönelik uygulamalara önem verilmiyor. Kamu çalışanı olmamıza rağmen, çalışanlar iş kazası geçirdiğinde iş kazası olarak raporlanmıyor. Faal personelin çalışma koşullarının iyileştirilmesini istiyoruz.
http://bianet.org/bianet/emek/129809-demiryolu-iscileri-ayrimciliga-karsi-yuruyor