Ana içeriğe atla
Image
Manşet Yatay Görseli
Share

"Ayrımcılık Barışı Çook Fena Bozar"

Çanakkale Barış Atölyeleri’nde çocuklar ayrımcılık, toplumsal cinsiyet, şiddetsizlik, birlikte yaşam üzerine konuşuyor: “Haksızlık en çok bizim okulun kantininde”, "Kızlar anlamaz diye maç yapmak istemedik ama bizi yendiler."

İçerik Alınlık Resmi

Çanakkale Barış Atölyeleri’nde çocuklar ayrımcılık, toplumsal cinsiyet, şiddetsizlik, birlikte yaşam üzerine konuşuyor: “Haksızlık en çok bizim okulun kantininde”, "Kızlar anlamaz diye maç yapmak istemedik ama bizi yendiler."

çanakkale barış atölyeleri
Mavitay Çocukların Kültür Evi’nden Evren Aldoğan Çanakkale’de süren Barış Atölyeleri’nde çocukların, barışın önündeki en büyük engelin ayrımcılık olduğu gibi noktaları dile getirdiklerini söyledi.
Aldoğan Çanakkale Barış Atölyeleri’ndeki çalışmalarda çocukların günlük hayatlarından yola çıkarak barış, şiddet gibi kavramlara dair tespitlerde ve önermelerde bulunduğunu anlattı.

Çocuklara yönelik barış atölyelerinden ne anlamalıyız?

Projenin ana amacı çocukları şiddetsiz bir hayat sürdürebilmeleri konusunda destekleyerek, barış kavramını konuşmak.
Paralel olarak barış teması etrafında işler üretmek; toplumsal cinsiyet, ayrımcılık, iletişim, şiddetsizlik, birlikte yaşam konularında farkındalık yaratabilmek.
Çocuklarla bu kavramları konuşurken, dünyada şu an devam eden savaşlara, çatışmalara ve geçmişteki savaşlara da göndermeler yapmaya çalışıyoruz. Örnekler büyük çoğunlukla gündelik yaşamlarından geliyor.

Birkaç örnek verebilir misiniz?

Mesela “Barışı bozan şeyler neler olabilir” sorusu üzerine bir beyin fırtınası yaparken, çocuklardan biri “ayrımcılık barışı çook fena bozar” dedi.
Tüm gruba “örnek verebilir misiniz” diye sorduk. Verdiler:
“Mesela öğretmenimiz sınıfta tembeller ve çalışkanlar diye gruplara ayırıyor bizi ve çok kötü ayrımcılık yapmış oluyor. Çalışkanlar grubundakiler yaramazlık yapsa da onlara kızmıyor.”
Bir diğer yanıt da yine kendi yaşadıklarından çıkıyordu.
“Bizim sınıf başkanı çok ayrımcı. Kendi sevdiği arkadaşlarını hiç tahtaya yazmıyor.”

Farklı konularda da benzer cevaplar aldınız mı?

Elbette. Mesela toplumsal cinsiyeti tartışırken “kızlar anlamaz diye onlarla basket maçı yapmak istemedik önce, ama bizi yendiler” diyenler oldu.
Bir erkek çocuk da “Tamam yemek yapabilirim ama, pembe de giyemem yani. Tamamen kız rengi” dedi.

Doymuyoruz ama birkaç örnek daha verseniz...

“Haksızlıkla nerelerde karşılaşıyoruz” sorusuna cevap ararken şöyle bir cevap geldi: “Haksızlık en çok bizim okulun kantininde var. Büyük sınıflar bizi zorla sıradan çıkarıp önümüze geçiyorlar.”
Bir başkası “evde hep babamın istediği kanalı izliyoruz. Haksızlık değil mi ama” diye çıkıştı.
Bir diğeri savaş üzerinden düşündü: “Ülkelerin savaşlarında ilk başlatan haksızdır ve suçludur ama devam ettirenler de suçludur.”

İzlenimlerinizi anahatlarıyla nasıl dile getirirsiniz?

Çocukların çoğunun barış, ayrımcılık, birlikte yaşam, iletişim, şiddet, toplumsal cinsiyet, önyargı ve benzeri kavramların farkında olduklarını söyleyebiliriz.
Çocuklar bu kavramları sözel olarak ifade ettikleri gibi, gündelik hayatlarından yola çıkarak örneklendirdiler.
Tüm boyutlarıyla barış kavramını konuşuyoruz atölyelerde. Yaratıcı drama ve sanat uygulamaları, uzman ve sanatçı buluşmaları düzenleniyor.

Ne zaman başladı bu çalışmalar?

Şubat ayında başlayan program kapsamında şu ana kadar 33 atölye çalışması ve Birim Ömer Erol, Ezgi Yemenicioğlu Negir ve Fırat Bingöl’ün konuk olduğu üç buluşma gerçekleştirildi. Etkinliklere bugüne kadar 500’ün üzerinde çocuk katıldı.
Kimler katılabiliyor, ücret ödeniyor mu?
Atölyeler 5-15 yaş arasındaki çocuklara yönelik ve ücretsiz. Çanakkale Belediyesi ile Mavitay Çocukların Kültür Evi işbirliğinde hazırlanıyor.

Ne zamana kadar devam edecek?

2013 yılı boyunca sürecek. Atölyeler, Mavitay'ın yanı sıra kentteki sosyal yaşam evlerinde de yürütülüyor. (YY)
Çalışmalar hakkında detaylı bilgi almak için Mavitay Çocukların Kültür Evi'ne başvurulabilir. Tel: 0286 – 212 64 24.

İlgili Dosyalar:

  1. çanakkale barış atölyeleri [JPG] [58.82K]
Share
İlgili Eğitim