Skip to main content
Image
Haber yatay görseli
Share

Manisa Vatandaş Karnesi 2011

Manisa’da Kamu Hizmetleri Performansı Rapor Özeti

Manisa’da Kamu Hizmetleri Performansı Rapor Özeti

Vatandaş Karnesi Nedir?

Vatandaş Karneleri kamu hizmetlerinin performansı hakkında hizmet kullanıcılarının değerlendirmelerine dayanan katılımcı anketlerdir. Vatandaş karneleri, salt bir veri toplama çalışması değil, sürece eşlik eden yaygın medya ve sivil toplum savunuculuğu aracılığıyla, kamunun hesap verme yükümlülüğünü yerine getirmesini teşvik eden bir araçtır. Vatandaş karneleri, halkın geribildirimlerini sistematik bir şekilde toplayarak ve yayınlayarak, hizmet kullanıcısı olarak vatandaşların kamu hizmeti sağlayan kuruluşlara performansları hakkında güvenilir ve toplu bir şekilde sinyal vermelerine ve değişim için motive edebilmelerine imkân sağlar.

Vatandaş karneleri 1994’te Hindistan’da bağımsız bir Sivil Toplum Kuruluşu’nun bir çalışması sonucu ortaya çıkmış ve dünyanın değişik coğrafyalarında uygulanan iyi bir yönetişim aracı haline gelmiştir.

Tıpkı bir öğretmenin okul karnelerini hazırlarken öğrencileri çeşitli konulardaki başarısına göre notlandırması gibi, vatandaş karnesi de sağlık, eğitim, emniyet, vb. alanlarında vatandaşların hizmete ilişkin memnuniyetini karne notuna dökerken hizmetlerin kullanılırlığı, ulaşılabilirliği, kalitesi ve güvenilebilirliği gibi konulardaki başarısını da değerlendirmektedir.  

Türkiye’de Kent Konseyleri merkezi yönetim, yerel yönetim ve sivil toplum kuruluşlarını çözümde ortaklığa dayalı olarak bir araya getirmesi ve vatandaş katılımını teşvik eden kurumsal anlayış ve yapılanmasıyla Vatandaş Karnesi uygulamaları için ideal bir ortam sunmaktadır.

Türkiye’de bir ilk: Manisa’da Vatandaş Karnesi

TEPAV tarafından 2010 yılında Dünya Bankası işbirliğiyle gerçekleştirilen ve Türkiye’nin farklı bölgelerinden sekiz kent konseyinin katılımıyla gerçekleştirilen eğitim çalışmasının ardından Manisa Kent Konseyi Genel Kurulu’nda çalışmanın yapılması kararlaştırmış, konuyla ilgili Belediye Başkanı, Vali ve Celal Bayar Üniversitesi Rektörü’nün desteğini almış ve Manisa’da vatandaş karnesi gerçekleştirileceğine ilişkin medyayı bilgilendirmiştir.

Çalışmanın gerçekleştirilmesi, kamuoyuna açıklanması ve sürdürülebilirliğinin sağlanması için Manisa Valiliği, Manisa Belediyesi, Celal Bayar Üniversitesi, Manisa Ticaret ve Sanayi Odası, Manisa Kent Konseyi ve TEPAV arasında bir ortaklık protokolü imzalanmıştır.

TEPAV, Manisa Kent Konseyi’nin talebi üzerine vatandaş karnesi çalışmasının tasarlanmasına ve yürütülmesine teknik destek vermiştir. TEPAV, vatandaş karnesi çalışmasını Manisa Ticaret ve Sanayi Odası öncülüğünde yürüttüğü Manisa 2023 Strateji Geliştirme Çalışması kapsamında ele almış ve gönüllü destek vermiştir. Çalışmanın saha maliyetleri Dünya Bankası tarafından karşılanmıştır.  Çalışma kapsamında TEPAV hane halkına anketlerin uygulanması için saygın bir araştırma kuruluşu olan A&G araştırma şirketi ile çalışmıştır. A&G araştırma çalışmayı sosyal sorumluluk kapsamında ele alarak kar amacı gütmeksizin gerçekleştirmiştir.

Vatandaşın Hizmet Karnesi

Çalışma kapsamında Manisa Merkez bölgesi sayıları 3 ile 8 arasında değişen mahallelerden oluşan 12 bölgeye ayrılmış ve bu bölgelerden alınan tesadüfi örneklem ile 2500 hanede yaşları 18-65 yaş arasında değişen vatandaşlarla görüşülmüştür. Çalışma Mayıs ayında gerçekleştirilmiştir.

Halkın son 1 yıl içinde hizmetlerle ilgili tecrübelerine dayalı olarak yaptığı değerlendirmeye

göre hizmetlere verdikleri karne notları 100 üzerinden aşağıdaki gibidir:

HİZMETİN ADI

KARNE NOTU

MEZARLIK VE CENAZE HİZMETLERİ

83

SAĞLIK

81

İTFAİYE HİZMETLERİ

80

DOĞALGAZ HİZMETLERİ

77

SABİT TELEFON HİZMETLERİ

76

İNTERNET HİZMETLERİ

74

EMNİYET-ASAYİŞ

74

EĞİTİM (İLKÖĞRETİM – LİSE)

74

TOPLU TAŞIMA

73

MUHTAR HİZMETLERİ

73

ELEKTRİK AYDINLATMA

72

SOSYAL SİGORTA VE EMEKLİLİK HİZMETLERİ

70

ZABITA HİZMETLERİ

69

ENGELLİLERE YÖNELİK HİZMETLER

69

YAŞLILARA YÖNELİK SOSYAL HİZMETLER

68

SU-KANALİZASYON

68

YOKSULLARA YÖNELİK HİZMETLER

67

ÜNİVERSİTEDEKİ EĞİTİM HİZMETLERİ

67

GENÇLERE YÖNELİK SOSYAL HİZMETLER

67

TEMİZLİK-ÇEVRE SAĞLIĞI

66

TAPU HİZMETLERİ

66

PARK-BAHÇE-YEŞİL ALAN

63

KADINLARA YÖNELİK SOSYAL HİZMETLER

63

İMAR-İNŞAAT RUHSAT, İZİN, DENETİM VE BENZERİ HİZMETLER

63

YOL-KALDIRIM

62

MESLEKİ BECERİ GELİŞTİRME VE İŞ BULMA HİZMETLERİ

61

TRAFİK DÜZENLEME VE OTOPARK HİZMETLERİ

53

Çalışma; sosyo-ekonomik durum ve yaşam kalitesi konusunda çeşitli veriler sağlamaktadır:

Aslen nerelisiniz sorusuna verilen cevaplara göre Manisa Merkez’deki hanelerin %65’i  merkeze bağlı köyler, Manisa’nın diğer ilçeleri veya diğer illerden olduklarını belirtmişlerdir.

Hane halkı aylık gelir ortalaması 1282 TL’dir.

Aile reislerinin %43’ü işçi, %25’i emeklidir.

Adrese dayalı nüfus kayıt sistemine göre anketin yapıldığı Manisa Merkez’de okuma yazma bilmeyen veya okuma yazma bilse de herhangi bir okul bitirmeyenlerin oranı %20’dir.

Halkın %78 i Manisa’da yaşamaktan mutlu olduğunu beyan etmiştir.

Manisalıların %19’u yaşadıkları mahalleyi güvenli bulmamaktadır.

Vatandaşlar kentin en önemli sorunları konusunda ilk üç sırayı Trafik-Ulaşım, İşsizlik, Otopark konularına verirken mahallelerinin en önemli sorunları ile ilgili ilk üç sırada yollar-kaldırımlar, park-bahçe-yeşil alan ve çevre kirliliği-çöple ilgili sorunları dile getirmişlerdir.

Çalışma hizmetlere erişim ve kalite konusunda ayrıntılı bir içerik sunarak kamuoyunu bilgilendirmektedir. Buna göre öne çıkan bazı konular şöyledir:

Ankete katılanların yaklaşık %5’i aslında polisin ilgilenmesi gereken bir durumla karşılaştığını ve polise başvurmamayı tercih ettiğini belirtmiştir. Bu durumla karşılaşanların yarısı polisin ilgilenmeyeceğini düşündüklerini belirtmişlerdir.

Ankete katılanların %77’si son bir yıl içinde aile hekimine %48’i ise devlet hastanesine başvurduğunu belirtmektedir.

Hanelerin %64’ünde devlet okulunda ilköğretim veya liseye giden öğrenci bulunmaktadır. İlkokul veya lisede çocuğu olan hanelerin okullardaki eğitim hizmetleriyle belirttikleri sorunların başında okulun çeşitli giderleri için velilerden para istenmesi gelmektedir. Bu görüşe katılan velilerin oranı ilköğretimde %74 ortaöğretimde %63’tür.

Manisalıların %28’i halk otobüsü veya dolmuşu son 1 yılda hiç kullanmadığını ya da nadiren kullandığını belirtmektedir. Toplu taşımaya kullanan Manisalıların toplu taşıma araçları ile ilgili en çok şikayet ettikleri konuların başında araçların kalabalık olması gelmektedir. (%62)

Manisalıların yol kaldırım hizmetleri ile ilgili olarak şikayet ettikleri konuların başında yolların bakımı gelmektedir.  Görüşülen hanelerin %61’i mahallesindeki araç yollarında tamir gerektiren çukur, kırık ve benzeri hasarlar olduğunu belirtmektedir.

Vatandaş Karnesi ile sadece kent ortalamasına sonuçlar elde edilmemiş aynı zamanda sonuçların kent içindeki bölgelere göre farklılaşmaları tespit edilmiştir. Buna göre öne çıkan bazı konular şöyledir:

En yüksek hane geliri 1714 TL ile 1.bölgededir. (Güzelyurt, 75. Yıl, Uncubozköy Mh.)  en düşük gelir ortalaması 872 TL ile 2. Bölgededir (50.yıl, Atatürk, Mareşal Fevzi Çakmak, Cumhuriyet Mahalleleri)  2. Bölge aynı zamanda anket kapsamında araştırılan 27 hizmetin ortalama puanları en düşük olduğu bölgedir. “Karne notları”  en yüksek 3. Bölgededir (Hafsasultan, Laleli, Mesir Mahalleleri)

Sokakların düzenli olarak temizlenmediğini belirtenlerin oranı kentte %35 iken 2.bölgede %67 ve 12. Bölgede (Adnanmenderes, Akpınar, Kazımkarabekir,Nurlupınar,Turgutözal Mahalleri) %63 ile  kent ortalamasının oldukça üzerindedir.

11.Bölgedeki (Alaybey, Dilşeker, Şehitler, Ahmetbedevi Mahalleleri)ilköğretim velilerinin %81’i sınıfların kalabalık olduğunu belirtirken 7. Bölgede (Akmescit, Kaynak, Merkezefendi, Topçuasım)bu oran %44’tür.

Toplu taşıma aracına binmek için çok yol yüründüğünü kent ortalamasına (%10) kıyasla en çok %24 ile 9. Bölgedekiler (Bayındırlık, Ege, Gediz, Göktaşlı, İshahçelebi, Kocatepe Mh.) belirtmektedir.

Vatandaş Karnesi kapsamında sadece anket uygulaması gerçekleştirilmemiş muhtarlarla hizmet önceliklendirmesi çalışması ve belediye çözüm merkezi şikayetlerinin analizi de yapılmıştır.

Muhtarlar meclisinde yapılan hizmet önceliklendirmesinde muhtarların öncelikli gördüğü hizmetler belirlenmiştir. 25 Mayıs tarihinde  TEPAV’ın kolaylaştırıcılığında yapılan katılımcı uygulamada muhtarlar “bütçeniz olsaydı hangi hizmete ne kadar kaynak ayırırdınız” sorusuyla yaptıkları önceliklendirmede ilk üç sırayı eğitim, sağlık ve kentsel altyapı hizmetlerine vermişlerdir.

Manisa Belediyesi çözüm merkezine gelen dilek ve şikayetleri vatandaş karnesi çalışmasının kullanımına açmıştır. Manisa Belediyesi Çözüm Merkezi’ne 2010 yılında internet mesajı, telefon çağrısı ve yazılı olarak gelen 5236 talep ve şikâyet bildirimi tek tek gözden geçirilerek şikayetin niteliğine ve mahallesine göre sınıflandırılmıştır.

Buna göre en çok talep ve şikayet bildiriminin alındığı dört alan su ve kanalizasyon işleri (%23), yol ve kaldırım işleri (%19), kirlilik (%17) ve hayvanlarla ilgili şikayetlerdir (%13) ve toplam şikayetlerin %72’sini oluşturmaktadır.

Nüfuslarına göre en çok talep ve şikâyette bulunan bölgeler 1. Bölge (Güzelyurt, 75. Yıl, Uncubozköy Mh.), 6. Bölge (Akıncılar, Çarşı, Dinçer, Mimarsinan, Utku, Yarhasanlar) ve 10.Bölgedir (1.Anafartalar, 2.Anafartalar, Nişancıpaşa, Peker, Sakarya). Bu bölgelerin aynı zamanda eğitim düzeyi ve gelir düzeyi en yüksek bölgeler arasında yer almaktadır.

Vatandaş Karnesi Raporunda yaklaşık 30 hizmet grubunda 12 bölge bazında onlarca değerlendirme bulunmaktadır. Rapor http://manisa.crowdmap.com adresinden erişilebilmektedir. Bir tür sosyal medya uygulaması olarak tasarlanan bu site üzerinden vatandaşlar sonuçlar hakkındaki yorumlarını iletebilmektedirler.

 

Share
İlgili Eğitim