Limak Holding’in kuş göç yolları üzerinde bulunan 3. Havalimanı projesi hakkında ‘eğiterek göç yollarını değiştireceğiz’ açıklamasına Doğa Derneği’den yanıt geldi: İddia bilimsellikten uzak
Çılgın projelerden 3. Havalimanı, 3. Köprü, Kanal İstanbul ve bunların etrafında gerçekleşecek imar projeleri dünyanın en yoğun göç yollarından biri olan İstanbul üzerinden göç eden kuşlar için küresel kıyım anlamına geliyor. Kuşların göç yolları üzerinde bulunan havalimanında olası uçak kazaları nedeniyle ölümler bile yaşanabilir. Doğa Derneği’ne göre ise hükümetin kuşların göç rotalarını değiştirme yönündeki iddiası ise, bilimsel gerçeklerden tamamen uzak.
Göçmen kuşların ve yaşam alanlarının korunmasına dikkat çekmek için kutlanan 9-10 Mayıs, tüm dünyada Dünya Göçmen Kuşlar Günü olarak kutlanıyor. Doğa Derneği bu günle beraber 3. Havalimanı hakkında konuşmanın daha önemli olduğunu belirtiyor.
KUŞLAR İÇİN ÖLÜM DEMEK
Kuş göç yolları üzerine kurulan 3. Havalimanı’nın dünya nüfusunun yüzde 90’ının geçiş yolu olan küçük orman
GERÇEKLER ÇARPITILIYOR
Bu iddia hakkında açıklama yapan Doğa Derneği Genel Direktörü Engin Yılmaz, “Göçmen kuşlar, her yıl iki kere yaptıkları binlerce kilometrelik yolculuklarını, son buzul çağından bu yana aynı rotalar üzerinden sürdürüyor. Deniz üzerinden göç edemeyen milyonlarca kuş ise İstanbul gibi darboğazlarda yoğunlaşıyor. Kuşların doğal göç rotalarını, beslenme ve dinlenme alanlarını değiştirmeyi iddia etmek ciddiye alınamayacak ölçüde bilimsel gerçeklerden uzak bir açıklama” dedi.
Bilimsel gerçekleri çarpıtan bu tür yaklaşımların para ve rant için gerçekleştirilen binlerce projede görüldüğünü belirten Yılmaz şunları söyledi: “İddia edilenin aksine, havalimanı üzerinde oluşacak sıcak hava termalleri yüzünden kartallar, leylekler gibi süzülerek uçan kuşların bu noktada daha fazla toplanma riski var. Doğanın yok olmasına sebep olanlar, uçakların kuşlara çarpması sonucunda meydana gelecek kazaların ve buna bağlı kuş ve insan ölümlerinin vebalinden de çekinmiyorlar”.
***
Kuşlar neden göz ardı edildi?
CHP Genel Başkan Yardımcısı Sezgin Tanrıkulu, 3. Havalimanı projesinin yerli kuşlardan kaynaklanan Uçuş Güvenliği Riski Uluslararası Standartlarına uygun olmadığı iddiasını Meclis’e taşıdı. Tanrıkulu, Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun yanıtlaması istemiyle TBMM Başkanlığına sunduğu soru önergesinde şunları sordu: “Sinyaller kullanarak kuşların rotasını değiştirecek bir sistem kullanılmakta mı? ÇED Raporu’nda kuşların en az 2 yıl süreyle izlenmesi gerekliliğinin yerine getirilmediği iddiası doğru mu? 3. Havalimanı projesinin İstanbul’un kıtalararası kuş göç yolu üzerinde olması göz ardı edilerek hazırlanmasının sebebi nedir? 3. Havalimanını kullanan uçakların göçmen kuşlarla çarpışma riskinin 3-4 kat daha fazla olduğu iddiası doğru mudur? İddia doğru ise ilgili Bakanlık 3. Havalimanı projesinde uçuş güvenliği ile ilgili sorumluluğunu nasıl yerine getirdi?”