Skip to main content
Manşet Yatay Görseli

Türkiye'deki Mülteciler Evlerine Dönmek İstiyor

Suriyeli mülteciler, yaşamlarını yeniden kurarken karşılaşacakları zorluklara rağmen evlerine dönmek istiyor.

İçerik Alınlık Resmi

IŞİD saldırılarından kaçarak Türkiye'ye sığınan pek çok Suriyeli mülteci, memleketleri Kobani özgürlüğüne kavuştuktan sonra evlerine geri dönüş yolculuğuna başladı.

Suriye'nin Kobani şehrinden kaçan Suriyeli Kürt mülteciler, 16 Ekim'de Şanlıurfa'nın Suruç ilçesindeki bir mülteci kampında çadırların yanından geçiyor. [AFP]

Geride kalan mülteciler ise evlerine dönebilmek için finansal araç ve etik destek bulmaya çalışıyor. Kobani, Ocak ayında Kürt askerleri ve ABD liderliğindeki uluslararası koalisyonun yardımıyla IŞİD teröristlerinin elinden kurtarılmıştı.

Erkekler düşmanla savaşmak için geride kaldığından, Türkiye'deki yaklaşık 2 milyon Suriyeli mültecinin çoğunu kadınlar ve çocuklar oluşturuyor. Resmi kayıtlara göre Kobani'den 200.000 mülteci geldi.

MAZLUMDER Van Şubesi yöneticilerinden Yakup Aslan, derneğin mültecilerin Suriye'ye dönmelerine yardımcı olmaya çalıştığını söyledi.

Aslan, "Rojava’nın Kobani kentine veya Suriye’ye dönmek isteyenler için bizim Şanlıurfa’da bulunan derneğimiz gereken yardımı yapmaktadır. Biz de bir sivil toplum örgütü olarak buraya gelen mülteci aileleri ziyaret ediyoruz, gereken yardımları yapıyoruz. Özellikle Van, Hakkari, Bitlis, Ağrı gibi şehirlere gelen mültecilere yardımlarımız sürüyor" dedi.

Aslan, anavatanlarına dönmeyi başaran mültecilerin büyük çoğunluğunun öncesinde Şanlıurfa, Diyarbakır ve Mardin gibi sınır illerinde barındırıldığını belirtti. Ancak, sınırdan uzak kalanların yolculuk yapabilmek için daha fazla desteğe ihtiyacı olmuş.

Van'da barındırılan Suriyeli mülteci Aziza Muhammedi'nin bir tane yenidoğan olmak üzere dört çocuğu bulunuyor. Muhammedi, ailesini geçindirmek için sokaklarda dilencilik yapıyor.

"Biz kendi ülkemizde çok mutluyduk. İyi kötü kendi yağımızda kavruluyorduk ama sonra çeteler geldi. Huzurumuzu, mutluluğumuzu yıktı. Her şeyimizi yok ettiler" sözleriyle SES Turkiye'ye konuşan Muhammedi, "Bizler buralara yaşamak umuduyla mecburen geldik. Ama Türkiye’de de büyük bir işsizlik var, insanlar buralarda da perişan. Kendi halkı bile iş bulamıyor, biz buralarda nasıl iş bulup geçimimizi sağlayacağız?" dedi.

Muhammedi, sokaklarda dilencilik yapmaktan başka seçeneği olmadığını söyledi.

Hamdullah Muhammedi, Türkiye'de olmaktan mutlu olduğunu söyledi. Muhammedi, SES Türkiye'ye yaptığı açıklamada yerli halkın onlara yeni bir hayata başlayabilmeleri için yardım ettiğini belirtti.

Muhammedi, "Buradaki yöre halkı bize inanılmaz destek verdi, yardımcı oldu. Başta Muradiye Belediyesi olmak üzere buradaki herkesin bizim üzerimizde emeği var. Onların bizim bu zor dönemimizde bize yaptıklarını unutmayacağız. Gıda olsun, sağlık olsun, her konuda çok rahatız. Ama yine memleketimizde şartlar düzeldiğinde kendi yaşamımıza, düzenimize gitmek istiyoruz. Bir kısım akrabalarımız döndüler ama Kobani harabe olmuş durumda. Yeniden bir yaşam kurmak için çok uğraşılması gerekiyor. Bu nedenle, bizim buradan çağrımız, dünyadaki bütün yetkililer bize yardım etsin, Kobani’yi yeniden kuralım ve bizler de artık ait olduğumuz yere gidelim" dedi. Mülteci çocuklar da evlerine ve okullarına geri dönmek istiyor.

7 yaşındaki Hevidar Ahmedi, insanların mültecileri sevmediğini ve onlara kötü davrandıklarını söyledi.

Ahmedi, "Biz burada dileniyoruz. İnsanlar bizi sevmiyor, bize kötü davranıyorlar. Çoğu zaman yemek bile yiyemiyoruz. Biz memleketimizde çok mutluyduk ama şimdi hiç mutlu değiliz. Annem memlekete gideceğimizi ve okula gideceğimi söyledi. Bizim sıramızın gelmesini bekliyoruz. Bunun için çok mutluyum" dedi.