Skip to main content
Image
Manşet Yatay Görseli
Share

"erktolia" Cinsiyetçi Dilden Usananları Çağırıyor

"Cinsiyetçi reklam kampanyalarını, tanınan bireylerin ve siyasilerin cinsiyetçi söylemlerini mümkün olduğunca pervasız bir şekilde ifşa etmek, bu bireylere ve şirketlere rahatsızlık vermeyi" amaçlayan erktolia.org açıldı.

İçerik Alınlık Resmi

"Cinsiyetçi reklam kampanyalarını, tanınan bireylerin ve siyasilerin cinsiyetçi söylemlerini mümkün olduğunca pervasız bir şekilde ifşa etmek, bu bireylere ve şirketlere rahatsızlık vermeyi" amaçlayan erktolia.org açıldı.

Medyadaki, siyasetteki ve gündelik hayattaki cinsiyetçilikle mücadeleyi amaçlayan erktolia.org açıldı.

erktolia “politikacıların, sanatçıların, şirketlerin, markaların, medyanın ve basının düzenli olarak kullandığı ve toplumun kanıksadığı cinsiyetçi dil”i teşhir eden ve herkesi bu cinsiyetçiliğe karşı eyleme çağıran online bir mücadele platformu.

Web sitesinde teşhir edilen açıklamalara bunun neden cinsiyetçilik içerdiğini açıklayan “Bu Konu Hakkında Ne Düşünüyoruz?” bölümü ve eylem önerisinin bulunduğu “Harekete geç” bölümü eşlik ediyor.

Dün (15 Mart) açılan web sitesinde şimdilik cinsiyetçi dille yazılmış bir kadın cinayeti haberi, cinsiyetçi bir ürün kurumsalı, Diyanet’in aile ve irşat bürolarının şiddet gören kadınlara verdiği cevaplar ve bunlara karşı örgütlenen Twitter ve e-posta eylemleri yer alıyor. Bir de erktolia’nın change.org’dan başlattığı ve İETT’ye seslendiği “Toplu taşımada tacize karşı bilinçlendirme kampanyası” var, ki mutlaka değerlendirilmesi gereken önerilerde bulunuyor.

erktolia cinsiyetçilik karşıtı herkesi bu teşhir ve eylem sürecine dahil olmaya çağırıyor. Siteyi ziyaret eden kullanıcılar, cinsiyetçi dil kullanan bir haberi, reklamı veya açıklamayı erktolia’ya bildirebiliyor. Yani içerik, kullanıcıların da katkılarıyla çeşitlenip çoğalacak.

Macholand’in Türkiye platformu: erktolia

erktolia.org’un kurucuları Sibel Schick ve Dilara Gürcü “Pornografik tecavüz haberlerinden, kadın ve LGBTİ düşmanı medya dilinden, kadın bedenini meta haline getiren reklamlardan, politikacıların LGBTİ ve kadınlara karşı nefret söylemlerinden, şiddeti ve cinayeti bahanelerle makul kılan söylemlerden usandıysanız, artık harekete geçme zamanı” diyor.

Paris’te yaşayan Gürcü, erktolia’nın uluslararası cinsiyetçilik karşıtı bir ağ olan macholand.org’un Türkiye platformu olduğunu belirtiyor. Ekim 2014’te Fransa’da kurulan Macholand’i Mart 2015’te İran ve Türkiyeli aktivistler kendi ülkelerine taşıyor. Sırada Almanya ve Japonya var.

“Macholand.fr'nin açıldığını basından okuyunca, kurucuları ile irtibata geçtim. Bunu uluslararası bir ağa dönüştürmek istediklerini söylediler. Aynı şekilde İran'dan bir aktivist arkadaşımız da İran ağını oluşturmak istediğini söyleyerek Fransa ayağıyla irtibata geçmiş. Bu sırada Sibel (Shick) de projeye dahil oldu, oturduk, çalıştık sitelerimizi İran'da ve Türkiye'de başlattık.

“İran'lı arkadaş da ben de yaşadığımız ülkedeki cinsiyet eşitsizliğinden bıkarak Fransa'ya taşınmış insanlarız, sanırım bu anlamda ilk bizim başlatmamız pek de tesadüfi değil; ancak seksizm küresel bir sorun, bazı ülkelerde şiddeti farklı olsa da her yerde yaşanıyor o nedenle macholand.org'un da her ülke için açılmasını umut ediyoruz.”

Hedef: Cinsiyetçi söylem üretenlere rahatsızlık vermek

Site cinsiyetçi dili ve buna karşı feminist eleştiriyi görünür kılarken, sosyal medya kullanıcılarını da cinsiyetçiliği üreten kişi ve kurumlara karşı harekete geçmeye çağırıyor.

Schick eylemlerin amacını şöyle anlatıyor:

“Eylemlerimizle asıl gözettiğimiz hedef cinsiyetçi reklam kampanyalarını, tanınan bireylerin ve siyasilerin cinsiyetçi söylemlerini mümkün olduğunca pervasız bir şekilde ifşa etmek, bu bireylere ve şirketlere rahatsızlık vermek. Eğer ki bu söylemlerden mesul birey ya da kurumlar, bizim eylemimizden sonra kampanyasını ya da söylemini geri çekerse biz başarıya ulaşmış olacağız. Birey veya kurumlar kampanya ve ya söylemlerini geri çekmeseler, özür dilemeseler bile en azından bir sonraki söylem veya kampanyaları konusunda daha dikkatli olacaklar.”

Schick, sitede teşhir edilen "erkek gibi ye, erkek gibi yaşa" sloganlı çikolata reklamını hatırlatıyor, “Wapps kampanyamız ses getirse, Şölen markası bir daha "erkek çikolatası" üretmeyecek ve diğer markalar da bu konuda dikkatli olmaya başlayacaklar diye umuyoruz.”

Online aktivizm

“Bizim için cinsiyetçi olan her şey bir eylem değeri taşıyor” diyen erktolia ekibi, eylemlerin ses getirebilmesi için kullanıcıların bizzat harekete geçmesi ve eylemlerde önerilen aktivizmi uygulamalarının önemini vurguluyor. 

Eylemler, eleştirinin yöneltildiği birey ya da kuruma Tweet atarak, Facebook hesabına yazarak, e-posta atarak ya da imza kampanyasına katılarak gerçekleşiyor.

erktolia, kurucular Gürcü ve Shick dışında üç kişilik gönüllü bir ekiple çalışıyor. Cinsiyetçi içeriklerin teşhiri ve eylemlerin yanısıra, projede aktif olarak yer almak isteyenler web sitesindeki “Gönüllümüz Olun” başlığına tıklayabilir. 

Bianet

Share
İlgili Eğitim