İSİG’in raporuna göre 2014’te en az 1886 işçi öldü. 54’ü çocuktu. İş cinayetleri en çok inşaat ve yol işkolunda yaşandı. Trafik ve servis kazaları cinayetlerin baş sebebiydi.
İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Meclisi (İSİG), yazılı, görsel, dijital basın, emek-meslek örgütlerinden gelen bilgiler ile işçiler, işçi yakınlarının bildirimleri sonucu hazırladığı 2014 yılı iş cinayetleri raporunu paylaştı.
Rapora göre 2014’te en az 1886 işçi öldü. 2013’te bu sayı 1235’ti.
Hayatını kaybedenlerin 131’i kadın, 54’ü 18 çocuktu.
İş cinayeti en çok inşaat ve yol işkolunda yaşandı. Trafik ve servis kazaları iş cinayetlerinin ilk nedenleriydi. İş cinayetlerinin en çok yaşandığı il Manisa, en az yaşandığı il ise Elazığ oldu.
İSİG, raporunda 2014 yılında yaşanan toplu iş cinayetlerine de yer vererek “Kaza, fıtrat değil yaşananlar katliam” dedi.
54 çocuk işçi
İş cinayetlerinin yaşa göre dağılımı şöyle: 14 yaş ve altında 19 çocuk işçi; 15-17 yaş arasında 35 çocuk/genç işçi; 18-27 yaş arasında 297 işçi; 28-50 yaş arasında 905 işçi; 51 yaş ve üstünde 331 işçi ve yaşı bilinmeyen 299 işçi.
Soma ile Mayıs’ta en yüksek iş cinayeti
İş cinayetleri en çok Soma maden ocağında 301 işçinin öldüğü iş cinayetinin yaşandığı Mayıs ayında yaşandı.
2014 iş cinayetlerinin aylara göre dağılımı şöyle: Ocak ayında 101 işçi, Şubat ayında 84 işçi, Mart ayında 122 işçi, Nisan ayında 124 işçi, Mayıs ayında 427 işçi, Haziran ayında 151 işçi, Temmuz ayında 130 işçi, Ağustos ayında 160 işçi, Eylül ayında 152 işçi, Ekim ayında 171 işçi, Kasım ayında 137 işçi, Aralık ayında 127 işçi.
En çok inşaatlarda yaşandı
2014’te yaşanan iş cinayetleri en çok inşaat ve yol işkolunda yaşandı.
İnşaat, yol işkolunda423 işçi; madencilik işkolunda 386 işçi; tarım, ormanişkolunda 309 emekçi; taşımacılık işkolunda 138 emekçi; ticaret, büro, eğitim, sinema işkolunda 93 emekçi; belediye, genel işler işkolunda 87 işçi; metal işkolunda 81 işçi; savunma, güvenlik işkolunda 48 işçi; enerjiişkolunda 43 işçi; gemi, tersane, deniz, liman işkolunda 37 işçi; tekstil,deri işkolunda 36 işçi; çimento, toprak, cam işkolunda 31 işçi; ağaç, kağıtişkolunda 30 işçi; Petro-Kimya, lastik işkolunda 29 işçi; sağlık, sosyalhizmetler işkolunda 28 işçi; konaklama, eğlence işkolunda 28 işçi; gıda,şeker işkolunda 21 işçi; basın, gazetecilik işkolunda 8 işçi; banka, finans,sigorta işkolunda 3 işçi; iletişim işkolunda 2 işçi ve işkolu belirlenemeyen 25 işçi.
Trafik kazaları iş cinayetlerinin başında
İş cinayetlerinin nedenlerinin başında trafik ve servis kazaları geldi.
İş cinayetlerinin nedenleri şöyle:
Trafik, Servis Kazası nedeniyle 421 işçi; Zehirlenme, Boğulma nedeniyle 395 işçi; Düşme nedeniyle 298 işçi; Ezilme, Göçük nedeniyle 289 işçi; Diğer nedenlerden dolayı (kalp krizi, beyin kanaması, intihar, silikozis, kırım kongo kanamalı ateşi, karaciğer yetmezliği, sıtma, arı sokması, yılan ısırması, yıldırım düşmesi, silahlı saldırı veya vurulma, dana tepmesi, domuz saldırısı, mers virüsü vb.) 276 işçi; Elektrik Çarpması nedeniyle 112 işçi; Patlama, Yanma nedeniyle 49 işçi; Nesne Düşmesi, Çarpmasınedeniyle 36 işçi; Kesilme, Kopma nedeniyle 10 işçi hayatını kaybetti.
Toplu iş cinayetleri
3 Ocak’ta Kocaeli Gebze’de bulunan Yunus Palet Ahşap Fabrikası’nda bazı aracılar tarafından çalışmak üzere ülkemize getirilen 5 Gürcü kaçak işçi, kaçak ispirtodan zehirlenerek hayatını kaybetti.
19 Mart’ta Kars TÜİK’te çalışan, kendisine mobbing/ırkçı baskı uygulandığı gerekçesiyle bir süredir psikolojik tedavi gören ve tayinini isteyen bir sosyolog altı çalışanı öldürüp intihar etti.
20 Mart’ta Mersin Akdeniz’de Organize Sanayi Bölgesi’nde bulunan Acar Makina Sanayi Fabrikası işçilerini taşıyan minibüse hemzemin geçitte Mersin-Adana seferini yapan yolcu treni çarptı ve 11 işçi yaşamını yitirdi.
13 Mayıs’ta Manisa Soma Madencilik’e bağlı Soma Kömür İşletmeleri Eynez Ocağı’ndaki göçük sonucu 301 işçi hayatını kaybetti.
24 Temmuz’da Düzce Yığılca’da çalı ve otları temizleyen 6 orman işçisi yağmurla beraber traktöre binip köylerine gidiyorlardı. Traktör romörkuna ağaç devrildi ve işçiler ezildi.
6 Eylül’de İstanbul Mecidiyeköy’de Torunlar Center’da yük asansörü 32.kattan düştü ve 10 işçi yaşamını yitirdi.
15 Ekim’de Isparta Eğirdir Akpınar Köyü’nde mermer ocağı işçilerini öğle yemeğinden geri getiren kamyonet devrildi. 5 madenci hayatını kaybetti.
27 Ekim’de Karaman Ermenek’te Has Şekerler Linyit Madeni’nde su basan ocakta 18 işçi yaşamını yitirdi. Son işçinin cenazesi ancak beş hafta sonra çıkarılabildi.
31 Ekim’de Konya’nın Akşehir ilçesi Cankurtaran Köyü’nden elma toplamak için aldığı işçileri Isparta’nın Gelendost ilçesine götüren midibüs yine Isparta’nın Yalvaç ilçesinde virajı alamayarak devrildi. 15’i kadın 1’i çocuk 17 işçi yaşamını yitirdi.
28 Aralık’ta İtalya Ravenna Limanı açıklarında Belize bandıralı bir kargo gemisiyle çarpışan “Gökbel” isimli Türk yük gemisi battı. Yaşamını yitiren 6 denizciden 4’ünün cenazesine ulaşılamadı. (BK)