Önümüzdeki pazar günü gerçekleşecek olan yerel seçimler öncesi basında ve sosyal medyada Suriyeli mültecilerin Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlığına kabul edildiği, maaş hibe edildiği, Türk vatandaşlarından daha geniş hak ve sosyal yardımlardan faydalandıkları ve yerel ve genel seçimlerde oy kullanacakları yönünde asılsız ve hiçbir resmi veri ve bilgiye dayanmayan haberler çıkmakta, ülkemize sığınan ve yerinden yurdundan edilen bu kişiler ile Türk vatandaşları arasında kin ve nefret duvarları örülmektedir.
Anayasamıza göre seçme ve seçilme hakkı, sadece vatandaşlara tanınan bir haktır. Vatandaşlığı kazanma şartları 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu ile düzenlemiş olup sadece uygun koşulları taşıyan kişilerin Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlığını kazanması mümkündür. 5901 Sayılı Kanun kapsamında evlilik yoluyla vatandaşlık kazanılması için en az üç yıldan beri evli olmak gereklidir. İçişleri Bakanlığı’nın verilerine göre, bu şekilde 2008-2013 yılları arasında evlilik yoluyla vatandaşlık kazanan Suriye uyrukluların toplam sayısı 2543’dür. Vatandaşlığa bir başka kabul şekli de, olağanüstü hizmet ve başarı, vatandaşlığa alınması zaruri görülen kişiler ve göçmen olarak kabul edilenler olarak belirtilen istisnai hallerdir ki, bu şekilde Türk vatandaşlığına kabul edilen Suriye uyruklu sayısı son üç yılda 71 kişidir. Diğer hallede, vatandaşlığa geçiş için başvuru tarihinden geriye doğru kesintisiz beş yıl Türkiye’de yasal olarak ikamet şartı vardır, ancak sığınma veya iltica başvuru sahibi veya sığınmacı olarak Türkiye’de ikamet edenlere ikamet süreleri beş yılı geçse bile Türk vatandaşlığına başvurma hakkı tanınmamıştır.
Mevcut yasal mevzuat kapsamında 2008-2013 yılları arasında tüm bu koşulları yerine getirerek vatandaşlık alan/kazanan 71’i son üç yılda Türkiye’ye gelmiş, 3577 Suriye uyruklu kişi dışında vatandaş olmayan mültecilerin oy kullanma hakkı bulunmamaktadır. Türkiye’de mültecilere ve geçici koruma sahiplerine verilen tanıtım kartları ve/veya geçici ikamet tezkereleri, vatandaşlara verilen T.C. kimlik kartı yerine geçmez; keza sadece ikamet tezkeresi alabilen az sayıda Suriyeli mülteciye verilen yabancı kimlik numarası da T.C. kimlik numarası ile eşdeğer değildir ve bu diğer yabancılar için olduğu tüm gibi yabancı kimlik numarası seçimlerde oy kullanma hakkı tanımaz.
Ayrıca kamplar dışında kalan 800 binden fazla Suriyeli mültecinin yerel yönetimler ve insani yardım kuruluşlarının sınırlı ve yetersiz gıda, giyim ve kırtasiye yardımları dışında Türkiye Cumhuriyeti devletinden veya Birleşmiş Milletlerden maaş almaları söz konusu değildir.
Siyasi çıkarlara hizmet eden, yanıltıcı ve resmi olmayan bilgiler içeren söylemlere iltica gibi temel bir insan hakkını konu etmek insan haklarına aykırıdır.
Mültecilerle dayanışmayı temel amaç edinen Derneğimiz bu türden kin ve nefret söylemine varan asılsız iddiaların bugün ve her zaman takipçisi olacaktır.
Mültecilerle Dayanışma Derneği
27.3.2014